Nov.2021-Aug.2022
©SUNAKI
Shinkenchikusha Shodoshima House Project
[Extracting Circulable Resources Embedded in the Environment]
This project aims to regenerate a vacant house—one of the many increasing nationwide—into a residence that accommodates lodging, creative production, and gallery functions. Rather than fixing a single use, the renovation seeks flexibility, allowing diverse interactions between local residents and visitors, and fostering new activities that utilize hidden regional resources.
The site is located in the Sakate district of Shodoshima in the Seto Inland Sea, an area known for its rich natural environment and island scenery. Shinkenchikusha, the client, intended to explore and showcase contemporary operational models for the numerous vacant houses found in non-urban regions. Consequently, the key objective was to uncover “resources” embedded in the environment, circulate them as materials or information, amplify their value, and share them with both island residents and visitors from outside.
Three structures compose the property: the main house, an annex, and a traditional storehouse (kura). In the main house, the existing Japanese-style rooms suitable for lodging have been preserved, while other rooms spanning the first and second floors have been transformed into a single open space. This large space can be used for dining, socializing, meetings, events, and various other purposes. In the annex—measuring about 50 square meters—we introduced functions for creative production and a gallery, boldly reworking the interior while keeping the exterior largely intact. Meanwhile, the storehouse is treated as a “buffer” space that can flexibly adapt to future operational changes, serving as storage or an auxiliary exhibition area as needed.
Moreover, we revamped the circulation so that people can move three-dimensionally among the three buildings, adding elements that naturally draw visitors to Sakate’s distinctive stone walls, tiered plots, and sloping lanes. In this way, visitors experience the region’s unique spatial and material “textures” while enjoying the interplay of old and new.
[Editing Old and New, Function and Narrative]
A circular economy is a pressing issue in today’s society. Beyond material-level recycling that involves decomposition and reprocessing, the reuse of items “as they are”—recognizing their inherent potential—can deliver more immediate impact and foster new social values, making it a critical field for design intervention.
In this project, we extracted and tagged the features and histories present in the region’s topography, viewpoints, spaces, structural elements, fixtures, and finishing materials—collectively referred to here as “textures,” or surface information—and integrated them with newly introduced functions. Here, “texture” signifies more than a superficial layer; it encompasses the information objects hold, including the marks of time and the stories they convey. By rearranging and replicating these textures, we aimed to intentionally create what we call “textural editing.”
As a result, the traces and narratives accumulated over time—unique to reused materials—are accentuated, forming an environment where they intersect with newly added functions. Furthermore, the new elements, though introduced primarily as “functional” components, are designed to accumulate their own marks over time and eventually develop a distinct narrative of their own.
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新建築社 小豆島ハウス
私たちが持っているものを、見つめ直す
[環境に埋め込まれた循環可能な資材を取り出す]
本プロジェクトは、近年増加しつつある国内の空き家を、宿泊・滞在制作・ギャラリー機能を併せ持つレジデンスとして再生する試みです。ただし用途を固定するのではなく、住民や来訪者が多様に交流し、地域に埋もれた資源を活用した新たな活動が生まれるような柔軟な改修が求められました。
敷地は瀬戸内海・小豆島の坂手地区にあり、離島らしい豊かな自然や景観が残る場所です。施主である新建築社は、都市以外の地域に多数存在する空き家に着目し、現代的な運用モデルを生み出し発信していきたいという意図を持っていました。そこで焦点となったのが、環境に埋め込まれた「資源」を見つけ出し、それらを物質や情報として循環させ、より大きな価値へと再編集し、島内外の人びとに提示することでした。
対象の建物は、母屋・離れ・蔵の3棟から構成されます。まず母屋では、宿泊に使える既存の和室群を残しつつ、他の部屋を1・2階にわたってひとつながりの大空間に変更。食事や交流、会合、イベント、作業など、多目的に使える場へと再構成しました。約50m²の離れには滞在制作やギャラリー機能を挿入し、外観を残しながら内部だけを大胆に入れ替えています。蔵については、今後の運用の変化を柔軟に受け止める「バッファー」のような位置づけとし、倉庫や補助的な展示スペースなど、段階的に手を加えていく予定です。
さらに、3棟を立体的に回遊できるよう動線を改修し、坂手地区に特徴的な石垣や高低差のある宅盤・坂道へと人びとが自然に誘われる仕掛けを設けました。こうして、訪れる人が地域固有の空間的・物質的テクスチャに触れながら、新旧の要素が混ざり合う体験を楽しめるようにしています。
[新/旧,機能/ナラティブの編集]
循環経済は現代社会が直面している喫緊の課題です。特に素材レベルにまで分解・再加工するリサイクルだけでなく、まだ使える形で「そのまま転用する」リユースこそ、即効性と社会的価値観の変化をもたらす上で、デザインの重要な取り組み対象といえます。
本プロジェクトでは、地域の地形や視点場、空間、部材、什器、仕上げ材といった環境要素から、そこで蓄積されてきた特徴や履歴を「テクスチャ(表面情報)」として抽出し、新たに挿入する機能と掛け合わせることで、一体化を図っています。ここでいう「テクスチャ」とは、物が持つ情報そのものであり、ただの表層ではなく、時間を経て刻まれた痕跡や物語性を内包したものです。それらを再配置・複製して編集することで、「テクスチャリティの編集」を意図的に生み出そうと試みています。
結果として、リユース材にしかない経年の痕跡や物語が際立ち、それに新しい機能が重なり合った環境が実現しました。さらに、あくまで“機能”として計画した新規要素も、時間の経過とともに新たな痕跡を蓄積し、やがて独自のナラティブを獲得していくような意匠を目指しています。
Credit | |
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Design | SUNAKI/Toshikatsu Kiuchi + Taichi Sunayama + Takayuki OSUKA |
Client | Shinkenchikusha |
Curation | SUNAKI/Taichi Sunayama + Toshikatsu Kiuchi |
Sign Design | SUNAKI/Taichi Sunayama + Mio Kawakubo |
Structural Design | Hafnium Architects (Hiroshi FUKUYAMA, Isaho INADA, Takehiro MAJIMA) |
Facilities | Tetens Engineering Co., Ltd. (Tomotaka MANO) |
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Cooperation | |
Repair of 1st floor beam | |
Repair shape | 3D scanning data provided by: Kyoto Institute of Technology 3D scanning, NC machining by KYOTO Design Lab |
Black painted plywood | |
3D scanning | Kyoto Institute of Technology |
Digital manufacturing | KYOTO Design Lab |