Kyoto/Tokyo
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mail : contact@sunaki.jp
instagram : @sunaki.inc
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First-Class Architect Office
Registered with the Kyoto Prefectural Governor (04A) No. 03376
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A collaborative studio led by architect Toshikatsu Kiuchi and artist/programmer Taichi Sunayama, specializing in the planning, design, and execution of projects that merge architecture and contemporary art. While primarily focused on architectural and spatial design, their work spans various artistic disciplines, including installation art, sculpture, and conceptual art, as well as performing arts. They approach a wide range of projects through experimental research utilizing advanced digital technologies, such as 3D scanning and digital fabrication, reflecting cutting-edge production techniques. Each project blends technical expertise with creative innovation, resulting in multidisciplinary and forward-thinking outcomes. Recent projects include:
Ongoing projects both domestically and internationally, including the Japan Pavilion exhibition "In Between" at the 19th International Architecture Exhibition, La Biennale di Venezia, curated by architect Jun Aoki and featuring SUNAKI as a participating artist, scheduled to open in May 2025.
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Toshikatsu Kiuchi
Architect. Specializes in architectural design and digital fabrication, with a focus on the field of informatics within architecture and urban studies.
After completing a Master degree in Architecture at the University of Tokyo in 2004, he worked at Diller Scofidio + Renfro from 2005 to 2007, and at R&Sie(n) Architects from 2007 to 2011. Following his roles in research and education, including as an assistant professor in Architecture at the University of Tokyo from 2015 to 2018, he has served as an associate professor at the Future Design Engineering Organization at Kyoto Institute of Technology since 2022.
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Taichi Sunayama
Artist and programmer. His work spans production, design, planning, and critique, focusing on information and materiality in the fields of architecture and art.
In addition to his creative activities, he serves as the director of the web service [Shinkenchiku Data] and is involved in various corporate DX projects.
In 2016, he earned a doctoral degree in the field of Architecture (Structural Planning) from the Graduate School of Fine Arts at Tokyo University of the Arts. Since 2014, he has been a lecturer in the Department of General Art Studies at Kyoto City University of Arts, and since 2020, he has been an associate professor in the same department.
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一級建築士事務所
京都府知事登録 (04A) 第03376号
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建築家木内俊克とアーティスト/プログラマの砂山太一が主宰する建築・美術を軸に企画から設計・制作をおこなうスタジオ。建築・空間デザインを中心としながらも現代美術やパフォーミングアーツなど芸術領域全般において、デジタル技術を活用した実験・リサーチから設計・企画まで、多様な関わり方でプロジェクトを数多く手掛けている。 近年のプロジェクトに、アジア最大級のアートブックフェア「TOKYO ART BOOKFAIR」がコロナ禍を受けて2020・2021年に開催したオンライン空間でのアートブックフェアのweb空間デザイン、 デジタル3D空間特有のバグであるZ-Fightingを物質的な手触りとして2.5次元の特殊印刷により家具に埋め込んだ「DoubleObject」(2023)、 3D/2Dのスキャニングにより既存仕上げの新材への転写や構造補修をデジタル・ファブリケーションにより試みた「小豆島ハウス」(2022)、 砂山・木内が参加作家としてデジタルデータベース構築・インスタレーションの展示をおこなった第17回ヴェネツィアビエンナーレ国際建築展日本館展示「ふるまいの連鎖:エレメントの軌跡」(キュレーション:門脇耕三)、などがある。
現在、2025年5月より開催の第19回ヴェネツィアビエンナーレ国際建築展日本館展示「中立点」(キュレーション:青木淳)をはじめ、国内外にてプロジェクトが進行中
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木内俊克
建築家。専門は建築設計、デジタル・ファブリケーションを軸に、建築・都市分野における情報学的領域全般。
2004年東京大学建築学専攻修士課程を修了後、2005-07年Diller Scofidio + Renfro、2007-11年R&Sie(n) Architects勤務。2015-2018年 東京大学建築学専攻助教ほかの研究教育活動を経て、2022年より京都工芸繊維大学未来・デザイン工学機構特任准教授。
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砂山太一
アーティスト・プログラマー。建築をはじめとした芸術領域における情報性・物質性を切り口とした制作・設計・企画・批評をおこなう。 制作活動のほか、webサービス「新建築データ」のディレクターをはじめ企業のDX事業も手がける。
2016年、東京藝術大学大学院美術研究科建築(構造計画)研究領域博士後期課程学位取得。2014年より京都市立芸術大学総合芸術学科芸術学研究室特任講師に着任、2020年より同准教授。
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